Kas ir Krāsu Universālais Dizains?



Kas ir Krāsu Universālais Dizains (KUD)? 

Cilvēki krāsas redz ievērojami atšķirīgi. Japānā ir vairāk nekā 5 miljoni iedzīvotāji, kuri redz krāsas atšķirīgāk nekā citi. Tas saistīts ar ģenētiskām redzes slimībām. KUD ir uz lietotāju orientēta dizaina sistēma, kas veidota, ņemot vērā atšķirīgu cilvēku dažādo krāsu uztveri, lai ļautu to pielietot pēc iespējas vairāk indivīdiem. 

3 (+1) Principi 

1. Izvēlieties tādas krāsu shēmas, kuras viegli spēj identificēt cilvēki ar jebkāda veida krāsu redzi, ņemot vērā konkrēto apgaismojumu un vidi. 
2. Izmantojiet ne tikai dažādas krāsas, bet arī dažādu formu, izvietojuma, līniju un krāsas uzklāšanas veidu kombinācijas, lai nodrošinātu, ka informācija ir saprotama ikvienam lietotājam, tai skaitā tiem, kuri nespēj uztvert atšķirību starp krāsām. 
3. Skaidri norādiet krāsu nosaukums, ja tiek sagaidīts, ka lietotājs komunicēs, izmantojot krāsu nosaukumus. 
 +1 Turklāt, tiecieties uz vizuāli draudzīgu un skaistu dizainu. 

Kam tas paredzēts? 

Daltoniķi veido lielāko daļu no tiem cilvēkiem, kuri krāsas redz savādāk nekā parasti cilvēki. Eiropā un ASV viens no katriem 10-12 vīriešiem un 200 sievietēm saskaras ar krāsu atšķiršanas problēmām, kopumā tas veido 10 miljonu cilvēku ASV un apmēram 2 miljonus Lielbritānijā. Visā pasaulē aptuveni 200 miljoni cilvēku neredz krāsas. Daltoniķiem ir normāla redze, un viņi labi redz arī mazus objektus, bet konkrētu krāsu kombinācijas viņi redz savādāk nekā citi. 



Turklāt ir vairāki desmiti tūkstoši cilvēku, kuri vispār nespēj atšķirt krāsas un to dažādību nosaka pēc krāsas gaišuma vai tumšuma. Lielākajai daļai šo cilvēku ir arī pavājināta redze. Ar vecumu saistītas saslimšanas - tādas kā glaukoma un katarakta, var ietekmēt to, kā mēs redzam krāsas, redzei pasliktinoties. 

Ir trīs daltonisma veidi. 

Protanopija - cilvēku acī nav vālītes, kas uztver sarkanās krāsas gaismu. 
Deitranopija - cilvēku acī nav vālītes, kas uztver zaļās krāsas gaismu. 
Tritanopija - cilvēku acī nav vālītes, kas uztver zilo un dzelteno krāsu gaismu. 

Krāsu redzes traucējumi var būt ļoti atšķirīgi, tāpēc arī nav konkrētu ieteikumu no kādiem krāsu toņiem būtu jāizvairās, taču visbiežāk cilvēka acs nespēj uztvert sarkano un zaļo gaismu. Daltonisma gadījumā cilvēkam acī nav vālīšu, kas uztver sarkano gaismu (protanopija) vai zaļo gaismu (deiteranopija). Šādi cilvēki nespēj atšķirt zaļo un sarkano gaismu, taču tajā pašā laikā viņiem acs uzbūvē atrodas pārējo divu veidu vālītes, līdz ar to visas pārējās krāsas viņi spēj saskatīt. Gadījumi, kad acī nav zilo gaismu uztverošos vālīšu (tritanopija), ir ļoti reti. 




Kā praksē pielietot KUD? 

Kāpēc KUD ir svarīgs tieši tagad? 21. gadsimta sabiedrībā krāsu izmantošana strauji kļūst par nozīmīgu informācijas apmaiņas veidu. Piemēram, pirms dažiem gadiem melnbalta druka avīzēm, žurnāliem, grāmatām un citām publikācijām bija ikdienišķa parādība. Tomēr nesenā krāsainās tipogrāfijas attīstīšanās šos izdevumus pārvērtusi krāsainus. Šodien pat vienkārša tūrisma karte izskatītos pilnīgi nederīga, ja vien tā nebūtu krāsaina. Tāpat krāsa arī tiek iekļauta operētājsistēmās – kopētāju vai mobilo telefonu, biļešu automātu, bankomātu utt. – tie mūsdienās ir krāsaini. Dažādu krāsu izmantošana informācijas elektroniskajos informācijas dēļos arī ir kļuvusi par standartu. Elektroniskajām ierīcēm un mājsaimniecības iekārtām agrāk bija viens galvenais gaismas indikators, kura funkcija bija pateikt vai ierīce ir ieslēgta vai izslēgta. Šodien visās elektroniskajās ierīcēs un sadzīves tehnikā ir iebūvētas jaunas gaismas un tās deg dažādās krāsās, lai nodotu dažādu informāciju. Kodēšanai krāsās notiek arī sabiedriskajā telpā – muzejos, izstāžu galerijās u.c., kur telpas ir sadalītas pa krāsu tēmām un tajās ir krāsaini informācijas dēļi. Dzelzceļa stacijas un sliežu ceļi ir kodēti ar krāsām virziena noteikšanai; maršrutu shēmas un transporta kustības saraksti ir izgaismoti ar līnijām un simboliem dažādās krāsās. 
Ir vēl daudz un dažādu situāciju, kurās, salīdzinot ar laiku pirms desmit vai divdesmit gadiem, krāsa tiek izmantota kā instruments informācijas nodošanai. Tomēr, lielākā daļa šīs krāsu informācijas veidota, balstoties tikai uz to, kā parasti cilvēks redz krāsas. Tā rezultātā arvien pieaug gadījumi, kur cilvēkam, kurš neredz krāsas, sniegto informāciju nolasīt ir grūti, un tas sagādā viņam neērtības. 



Sabiedrībā, kādā dzīvojam šobrīd, ironiski, bet cilvēkiem, kuri neredz krāsas, dzīvot kļūst arvien grūtāk. KUD ir radīts, lai risinātu šo problēmu. Apsverot un pielietojot KUD, tas ļauj jums efektīvāk izmantot krāsas un radīt tādu krāsu dizainu, kuru ikviens uzskatīs par skaistu, un tajā pašā laikā nodos precīzu informāciju ikvienam. 

Noderīgs ikvienam, neatkarīgi no krāsu redzes tipa 

KUD nav „īpašs dizaina koncepts, kas radīts daltoniķiem un ko cilvēkiem ar normālu redzi grūti saskatīt”. Paturot prātā krāsas neredzīgus cilvēkus, dizaina veidošanas nolūks ir: 
- pilnībā pārskatīt esošo nekonsekvento krāsu dizainēšanas procedūru, kas cenšas palielināt to krāsu skaitu, kas ir liekas; 
- veidot nododamās informācijas elementu prioritāro secību; 
- un radīt tādu dizainu, kas ņem vērā radīto iespaidu un psiholoģisko efektu, kas var rasties informācijas saņēmējam. 
KUD koncentrējas uz ērtu lietošanu no lietotāja perspektīvas, nepaļaujoties tikai uz dizainera estētikas izjūtu un sajūtām. Tā rezultātā radīsies „labi organizēts un viegli saskatāms dizains” arī cilvēkiem ir normālu krāsu redzi. Turklāt, KUD ir noderīgs ne tikai tiem, kuri neredz krāsas, bet ikvienam. 

Efektīvi KUD labās prakses ieteikumi

Publiskās ēkas
Publiskās ēkās, tādās kā slimnīcas un valsts iestādēs, īpaša uzmanība jāpievērš norādēm uz grīdas un brīdinošām zīmēm, krāsu shēmas pielietošanas veidam, elektroniskajiem ekrāniem uzgaidāmajā zonā, krāsu kodēšanai tādām lietām, kas tiek nodotas ēkas lietotājam, piemēram, medikamenti u.c. Īpaši slimnīcās, tam jāpievērš pastiprināta uzmanība, jo tajā bieži uzturas veci cilvēki, kā arī pacienti ar acu slimībām.

Muzeji un izstāžu galerijas 
Jau iepriekš minētājam, vēl papildus jāpievērš uzmanība tam, lai eksponātu apraksti ir viegli saprotami. 

Dzelzceļa stacijas un lidostas
Jāpievērš uzmanība maršrutu kartēm, kā arī norādēm uz platformām/vārtiem, elektroniskās informācijas dēlim, kas rāda atiešanas un pienākšanas laikus, utt. 

Ceļi
Uzmanība jāpievērš ceļa zīmēm un krāsu toņiem, kādi izmantoti uz ceļa esošo zīmju krāsošanai, kā arī elektroniskās informācijas zīmēm, kas norāda informāciju par ceļu, piemēram, satiksmes noslogotību, utt. 

Skolas un bērnudārzi
Uzmanība jāpievērš tāfeles krīta un mārkeru krāsai, mācību materiālu izvēlei, utt. 

Avīzes, žurnāli, grāmatas, pamācības, vietējās pašvaldības vai uzņēmumu reklāmas lapas
Īpaši jādomā par burtu stila krāsu izvēli, krāsu shēmām un līniju veidiem, kā arī par krāsu kodēšanu aprakstošiem grafikiem, figūrām un leģendu atšifrēšanas metodēm, utt. 

Kartes, maršrutu shēmas, tūristu kartes, auto navigācijas iekārtas un globusi
Jāpievērš uzmanība krāsu shēmai, krāsu kodēšanai, līniju formai, leģendu atšifrējuma metodei, utt. 

Elektronisko biļešu automāti un bankomāti
Uzmanība jāpievērš operēšanas ekrāna krāsu shēmai un dizainam. 

Elektroniskas ierīces
Rūpīgi jāapdomā krāsu shēmas, kas mobilajos telefonos un digitālajās kamerās maina apgaismojumu, kā arī ekrāna dizainu. 

Elektroniska biroja tehnika 
Uzmanība jāpievērš operācijas indikatora apgaismojumam un printeru, faksu, datoru u.c. ierīču operēšanas ekrānam. 

Sadzīves iekārtas 
Uzmanība jāpievērš ūdens vārāmās kannas, mikroviļņu krāsns u.c. ierīču operācijas indikatora apgaismojumam 

Audiovizuālas iekārtas 
Jāpievērš uzmanība televizoru, DVD atskaņotāju u.c. ierīču operācijas indikatora apgaismojumam un ekrānam. 

Automašīnas
Uzmanība jāpievērš ekrāna krāsai uz spidometra un kontroles paneļa dizainam. 

Medikamenti
Jāpievērš uzmanība ar krāsām kodētiem apzīmējumiem medikamentu veidam un devai, īpaši to medikamentu, ko izraksta slimnīcā. 

Kancelejas preces
Īpaša uzmanība jāpievērš krāsu shēmām krāsu kodēšanai, kā piemēram, dokumentu vāki, tintes krāsai lodīšu pildspalvām, tāpat arī tam, kā atšķirt krāsas krāsu mārkeru, krāsaino zīmuļu, krītiņu, krāsu u.c. komplektos. Uz katras vienības būtu jānorāda arī korekts katras krāsas nosaukums. 

Interneta vietnes (mājas lapas)
Īpaša uzmanība jāpievērš fontu krāsai, krāsu shēmām aprakstošās figūrās, kā arī fona krāsas izvēlei. 

Datorprogrammas
Jāpievērš uzmanība tam, kādas tās vizuāli izskatās uz dažādiem ekrāniem. 

Papildus informācijai: 

Materiāls tulkots no Krāsu Universālā Dizaina rokasgrāmatas: http://www.iar.unicamp.br/lab/luz/ld/Cor/Color%20Universal%20Design%20handbook.pdf